Välkommen!

Hej! Här kommer jag att skriva om mitt arbete som företagare, florist och trädgårdsmästare. Jag driver en liten butik hemma som heter Blomstallet. Där säljer jag blommor och trädgårdsväxter och håller en del kurser, bl.a. i kransbindning, betonggjutning och luffarslöjd. Blomstallet öppnades efter branden i september 2009 på Söderby Livs och café där jag hade min butik Söderby Plantshop.

torsdag 18 februari 2010

Bullar

Recept: 150g smör el. margarin
           5 dl mjölk
           2 påsar torr jäst
           1 tsk salt
           1,5 dl socker
           1 ägg
          1,3 liter vetemjöl

Fyllning: 150 g smör
             1 dl socker
             0,5 dl kanel

  Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och värm till 42 grader. Blanda i salt socker och ägget. Blanda jästen i mjölet och rör ner det i degspadet. Arbeta degen tills den släpper kastrullen. Låt degen jäsa ca 45 minuter. Knåda degen dela den  sedan i tre delar, kavla ut varje del till en rektangel. Blanda ihop fyllningen och bred ut den på degen. Rulla ihop, lägg längderna på bakplåtspapper på en plåt med skarven neråt, skär jack i längderna låt jäsa ca 25 min, pensla med ägg strö över pärlsocker. Grädda i 225 grader ca 20 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar