Välkommen!

Hej! Här kommer jag att skriva om mitt arbete som företagare, florist och trädgårdsmästare. Jag driver en liten butik hemma som heter Blomstallet. Där säljer jag blommor och trädgårdsväxter och håller en del kurser, bl.a. i kransbindning, betonggjutning och luffarslöjd. Blomstallet öppnades efter branden i september 2009 på Söderby Livs och café där jag hade min butik Söderby Plantshop.

torsdag 15 juli 2010

En sämre dag


Nästan alla dagar tycker jag att är bra dagar, men idag var ett undantag. Det började med att Morris hade fått en skråma ovanför ögat, det hade snabbt blivit infekterat så att jag fick skrapa hål på sårskorpan och trycka ut var och blod. Det brukar läka fort på katter så det är nog ingen fara med honom, ska kolla upp honom igen i kväll. Vi har födelsedag i familjen i morgon så jag skulle baka en tårtbotten lite snabbt i dag, sonen läser receptet och jag vispar och rör ihop, slänger in kakan i ugnen men tycker efter en stund att den ser mörk ut så jag öppnar luckan och lägger på ett bakplåtspapper. När det är dags att ta ut den så har den fallit ihop till en pannkaka. En liten svordom och nya tag. Jag tror nu att hela missödet berodde på att jag öppnat luckan så jag gör likadant igen men nu sätter jag formen lägre ner i ugnen. Det har faktiskt aldrig hänt mig förut att en vanlig tårtbotten blivit så misslyckad att den inte gått att använda så jag fattar ingenting när sonen kommer ut och säger att även den här är totalt hopsjunken. Det var då väl självaste... Nu tar jag fram kokboken och läser receptet, jo då jag hade tagit fyra dl socker istället för två, hade nog inte lyssnat på vad sonen sade, var så säker på att jag kunde själv. En ny kaka, tredje gången gillt.

Amos och jag är ute på gården och gräver lite, Amos går in i Syrenhäcken bökar runt lite och så skriker han till och kommer därifrån. Han ser rädd ut, jag lockar på honom och går fram till honom, plockar bort en pinne som sitter fast i pälsen men tycker att han reagerar mycket för en sådan sak. Jag känner igenom hela kroppen för att se om han har ont någonstans men kan inte hitta något. Sedan går jag och tittar i häcken ifall det skulle finnas något där, ingenting. Efter en liten stund gnäller han till när vi tar i honom och jag gör en ny visitation, nu reagerar han för beröring på halsen. Han börjar gråta och gläfsa jag ringer veterinär samtidigt som jag tänker orm. Vi får komma genast så vi är där på fem minuter, Amos gråter hela tiden och jag känner mig lite stressad. Väl framme så har läppen svullnat upp rejält. Amos får Kortison och antibiotika, även vätska under huden, ordineras vila. Amos har gråtit två timmar här hemma men nu har han druckit vatten ur flaska, slutat gråta och svullnaden har gått ner lite. Vi har sett två hål i läppen så det var en orm. I morgon blir en bättre dag.

5 kommentarer:

  1. Hej Gerd!
    Det var mycket på en dag det där ... hur det kan gå ibland. Låter hemskt med Amos. Jag hoppas ni får en riktigt bra dag i morgon :-)

    SvaraRadera
  2. Oj, mycket på en gång. Hoppeligen så är Amos och Morris på G utan större men och ha en fin födelsedag med tredjegångengillttårtan:D!

    SvaraRadera
  3. Stackars lilla Amosgubben.Det brukar bli bra om dom får behandling fort och det fick han ju.Det är värre om en hund blir biten i tassan än i näsan/munnen.Hoppas tårtan smakade bra efter alla turer.Grattis till den som fyller år.
    Ha det bra.
    Mamma Dolores och storasyster Agnes.

    SvaraRadera
  4. Vilken bottendag! Hoppas fredagen gick bättre. Jag har också börjat baka så där. Tror man kan...och glömmer läsa recept.

    SvaraRadera
  5. Oj vilken dag, stackars lilla voffsingen.
    mvh Lena

    SvaraRadera